Nemrég értekeztünk egy jó barátnőmmel,hogy szeretne masszázsolajat. Nagyon érzékeny a bőre és emellett kontakt dermatitise van,  úgyhogy nagy figyelemmel kell lennie milyen termékeket használ.

Egyébként kontakt dermatitis a bőrrel érintkező anyagok által kiváltott gyulladás (kontaktekcémának is hívják).

A kontakt dermatitisnek két fajtája van:

1) IKD (Irritatív Kontakt Dermatitis)

2) és AKD (Allergiás Kontakt-Dermatitis)

Az IKD  gyakorlatilag bárkinek előjöhet az életében, egy-egy alkalommal,amikor irritáló terméket használ –nekem  akkor jött elő, amikor pár hónapos csecsemő volt a kislányom és a kórházakban használatos kézi fertőtlenítőszert használtam…- e körben okultam is a dologból,mert olyan szinten fájt és kisebesedett a bőröm,hogy ezt a negatív élményt még ennyi idő elteltével sem feledtem el.

Az AKD fajta azonban veszélyesebb: ide tartoznak a fémre érzékeny,latexra,gyógyszerre stb. Ennél a fajta kontaktekcémánál allergiás bőrgyulladásról  beszélhetünk.

A probléma,hogy ennél a fajta dermatitisnél később jelentkeznek e tünetek és ezért nehezebb meghatározni az allergént (immunrendszer később válaszol), ellentétben az Irritatív Dermatitisnél, ahol azonban a tünetek azonnal láthatóan (kéz szárazsága,pirosodás,viszketegség) láthatóak.

Ezeket a bőrbetegségeket persze, mint minden betegséget célszerű megelőzni és nyilván csak akkor tudjuk megelőzni, ha tudatában vagyunk annak mire is vagyunk érzékenyek.  A dermatitisnél is fontos,hogy forduljunk orvosunkhoz és persze az is,hogy legyen kezelve a betegség.

Én inkább a homeopátiás készítményeket kultiválom,de nyilván mindenkinek a saját meggyőződése alapján kell, eldöntenie azt,hogy  milyen fajta gyógyszereket, kenőcsöket,kozmetikai szereket, szappanokat stb. használ (ugyanilyen módon vélekedem természetesen a vallási és egyéb meggyőződésekről is).

A masszázsolaj elkészítési mechanizmusa nem nagy kunszt  a lényege, hogy folyékony bázisolajakat vegyítünk el egymással, amelyet lehet kiegészíteni –akár személyre szabottan-igény szerint illóolajokkal. Én inkább híve vagyok a natúrnövényekkel való használatnak,   így czuki számára levendulavirágzattal ( avagy jut eszembe rozmaringgal?) fogom illatosítani és teljesebbé tenni a készítményt  (no, de hogy melyiket választja azt majd ő eldönti, végül is demokrácia van).

No, de visszatérve czukira.. vélelmezem, hogy neki az irritatív fajta dermatitise van, így neki masszázsolajat az alábbi összetevőkből állítom össze:

  • Szőlőmagolaj, mandulaolaj, lenmagolaj,-, ricinusolaj és végül búzacsíraolaj.

Egy  kicsit a hatásokról: a szőlőmagolaj többszörösen telítetlen zsírsavakban gazdag és a bőrbe gyorsan felszívódik, emellett feszesítő, ránctalanító hatással is bír, a mandulaolaj különösen alkalmas az ekcémás bőr kezelésére, enyhíti a viszketést, a bőr ingerlékenységét és a gyulladásokat, a lenmagolaj gazdag A-, B-, C-, D-, és E-vitaminokban és sejtregeneráló hatású ( terhességi csíkok,hegek, ekcémára,pikkelysömörre nagyon jó), a ricinusolaj alkalmas ízületi gyulladás ellen, szabályozza a faggyúmirigy-működést. Búzacsíraolajat, azért teszek a masszázsolajba,mert természetes tartósítószer e bázisolajunk (egyébként még ez sem kellene, de én szoktam ezekbe a készítményekbe tenni,mert így hosszan eláll a termék).

Visszatérve az elkészítési folyamatra:

1)      egy üvegtálba teszek levendulavirágzatot vagy rozmaringleveleket,

2)      ezután vegyítem el a bázisolajakat egymással és öntöm rá a virágzatra, vagy rozmaringlevelekre és

3)      kb 4 napig meleg helyre teszem, hogy ezen összetevők összeérlelődjenek.

4)      Ezt követően leszűröm (nem alumínium szűrővel!) és jól zárható, de dekoratív üvegpalackba beletöltöm.

Sajnos most kifogytam a készletekből, de nemsokára  feltöltöm a készleteimet és akkor, már el is készítem a megígért masszázsolajat.  Ha készen lesz a masszázsolaj, akkor felteszek erről is képet.

